K.U.T in 
zwart - wit 
Feedback

 

Primero

Gijs
Bedankt voor alle goede recensies! Ik lees ze altijd met veel plezier.
Maar hoezo nog geen recensie over Johan Primero? Lijkt me wel een stukje tekst waard.
Gijs

K.U.T zegt: Dank voor de lofbetuiging. De film Johan Primero is ons onbekend en zal voorlopig ook niet in België verschijnen.



Inception (3)

W. Ramtahal reageerde op: Inception
(29/7/10 14:52)

Bijna helemaal eens met uw recensie, op de "we keep it cool - you get the best", in mijn ogen uitgemolken actiescène na.
Totaal onnodig, daar had beter het verloop van het sterfproces van de personage Saito uitgelicht kunnen worden.



K3

Maarten reageerde op: K3 en het magische medaillon
(27/7/10 03:44)

Eh... please tell me this is a joke? :/
Verder proficiat voor de heerlijke recensies, maar sommige gaan er toch een beetje over...

K.U.T zegt: a joke? We menen het bloedernstig! (Hebt u de recensie eigenlijk wel gelezen?)



Inception (2)

Peter Van Hout reageerde op: Inception
(26/7/10 10:59)

Ik had hoge verwachtingen bij deze film: niet alleen werd ik bij wijze van spreken door jullie, door IMDB, door de media en door vrienden de cinema ingesleurd, maar ook zelf wou ik Inception gaan zien omdat ik een fan ben van Di Caprio en omdat het werk van Nolan me al langer wist te boeien. Daarom trok ik gisteren naar Metropolis Antwerpen, ondanks het feit dat ik er twee dagen geleden ‘Brooklyns Finest’ ben gaan zien en mijn portemonnee (ik ben maar student) al redelijk leeg was. Hier werd nogmaals bevestigd dat ik me aan iets ‘zots’ kon verwachten want de zaal was stampvol. De enthousiaste en zelfs lichtjes uitgelaten cinefiel werd twee en een half uur later echter een teleurgesteld iemand met wazige ogen van al het geeuwen… Ik was dus niet verkocht zoals alle anderen, integendeel, maar ik heb geen spijt de film gezien te hebben omdat ik nu de KUTlezers een second opinion kan geven.

Om te beginnen was de film in mijn ogen complex en ontoegankelijk. Het meermaals terugkeren van de termen ‘perceptie’, ‘projectie’, ‘onderbewuste’, etc.. wisten mij zelfs te frustreren. Ook al is de rode draad van het verhaal (al een geluk!) te volgen, toch zijn er hele delen in de film die door mij half genegeerd werden omdat het anders wat te veel werd. Ikzelf zal beslist niet de enige zijn want die termen en de besproken onderwerpen in de film zijn nu niet bepaald alledaagse gespreksonderwerpen. Waar men bij ‘the Matrix’ een zekere interesse (en kennis) moest hebben voor informatica, moest men hier naar mijn mening minstens een inleiding in de psychologie gehad hebben om er iets uit te halen. Ergens houdt deze complexiteit wel een sterk punt in: er is wel degelijk nagedacht geweest over het verhaal. In mijn ogen zijn het echter de special effects die de toegankelijkheid van de film gered hebben want zonder deze effecten denk ik niet dat de film zo populair (derde plaats in imdb 250) geweest zou zijn.

Maar ook al zijn de speciale effecten in de droomsequenties grandioos, toch kwamen die droomwerelden niet overtuigend over. De dromen zagen er veel te rationeel uit, terwijl ze in feite dat niet zijn. Goede voorbeelden van ‘echte’ droomwerelden moet men in mijn ogen vinden in de films van (de superbe) regisseur David Lynch. Deze zijn misschien nog complexer en ontoegankelijker, maar wel meer surreëel, emotioneel en komen daarom veel overtuigender over dan de dromen uit Inception.

Dit gebrek aan overtuigingskracht was in mijn ogen ook het geval voor de acteerprestaties. Ik denk dat dit ook wel veel te maken heeft met het ongeloofwaardige en complexe verhaal. Maar nemen we nu het verdriet van Di Caprio om zijn dode vrouw: in mijn ogen ging het precies maar om iets dat ver in zijn onderbewuste zat, iets wat hem niet bezighield in het gewone leven. In ‘Shutter Island’ daarentegen, was het trauma gewoonweg af te lezen van zijn gezicht, men kon echt de pijn voelen van het hoofdpersonage en de flashbacks waren vele, maar dan ook vele intenser dan hier het geval was. Di Caprio is één van mijn meest favoriete acteurs geworden juist door zijn sterke mimiek en zijn veel te goede samenwerking met Scorsese. Hier had ik dat gevoel echter niet…

Jullie noemen Inception de beste film van het jaar 2010. Ik niet (voor mij is dat Shutter Island, maar dat even terzijde…). Inception zal in mijn ogen misschien wel de meest besproken en meest ‘speciale’ film zijn van het jaar, maar meer niet. Het is nu wel niet dat Nolan door deze slechte ervaring door mij gebombardeerd wordt tot slecht regisseur, integendeel want twee jaar geleden leverde hij mijn favoriete film van het jaar af, namelijk the Dark Knight. Besluit: de vier sterren die jullie de film geven vind ik niet terecht. Objectief gezien geef ik Inception max 2.5 sterren, hoewel mijn subjectieve kijkervaring deze slechts een anderhalve ster kan geven. Misschien moet ik de film wel een tweede maal zien om hem beter te vinden , maar ik weet niet of ik daar zin in heb…


K.U.T zegt: Beste Peter,
Tja, niets zo persoonlijk als filmsmaak, maar toch... Zoals wel vaker vangen hoge bomen veel wind. Iedere geweldige film kent meer tegenstanders dan sommige slechte films. Toch fijn dat u zelf genuanceerd terugkijkt op Inception, een film die alle kritiek kan weerstaan. Net als The Dark Knight destijds overigens.

Dat deze film complex is, is eigenlijk volkomen onwaar. Het scenario valt perfect na te vertellen en kent zelfs een wat doorzichtige structuur. In veel Amerikaanse kritieken valt dit woord eveneens terug te vinden. Amerikanen hebben dan ook een andere definitie van 'complex' als het op cinema aankomt. Ontoegankelijk zouden we de film al evenmin noemen: de verpakking van wat idd wat u misschien moeilijke termen of begrippen vindt, zorgt voor een vlotte vertering. We hoeven deze termen dan ook helemaal niet te begrijpen om van de film te genieten. Iedere film hanteert begrippen die eigen zijn aan de context (oorlog, financiën, psychologie, literatuur, wetenschap, ...) waarin het verhaal speelt en nog nooit hebben we daar een punt van gemaakt. Of beweert u nu dat u Donnnie Darko wél helemaal begreep? U haalt met The Matrix een perfect voorbeeld aan: geen kat die het snapt, maar wel een geweldige film. Dat u nu dit argument hanteert om Inception onbevattelijk te noemen, lijkt ons erg vergezocht. Kennis van psychologie, is dat niet eerder nodig als u Antichrist wil zien?

Dat de film zonder speciale effecten minder populair zou zijn, kunnen we moeilijk bevestigen. Maar als u dan toch de IMDB 250 aanhaalt: op plaats 1 & 2 staan The Shawshank Redemption en The Godfather. Twee films die het absoluut niét moeten hebben van de speciale effecten, net als de rest van de top 10 trouwens. Misschien dat deze effecten wel kijkers lokken, maar de algemene appreciatie van de film zal toch wel op meer gebaseerd zijn. Transformers zat ook vol speciale effecten.

De dromen zijn inderdaad erg rationeel en daar kan men zich vragen bij stellen. Anderzijds zijn ze dan weer erg irrationeel, alleen niet op de wijze die u bedoelt of zoals David Lynch ze opvoert. Toch is ook zijn visie op dromen sterk subjectief. Zien u dromen er uit als in de films van Lynch? Nee toch? Het staat Nolan vrij het concept dromen anders in te vullen. De emotionele kracht ervan moet ieder voor zichzelf bepalen. In Mulholland Dr. en Twin Peaks wist Lynch de kijker te bezweren, maar kun je dat emotie noemen? Zijn aanpak garandeert trouwens niets, want in Inland Empire leek hij zelfs bewust een (emotionele) afstand tussen film en kijker te willen creëren.

Over de acteerprestaties hadden we het al in onze recensie: die vonden wij wel erg sterk, dus daar zullen we het maar gewoon oneens zijn. DiCaprio is een vakman. Persoonlijk vond ik Shutter Island dan weer niets, maar dat lag dan weer aan het verhaal eerder dan aan de acteurs.

Inception is inderdaad een film die een tweede kijkbeurt verdient. Zoals u die dan misschien beter zal vinden, kan de film een tweede keer tegenvallen voor een ander. Mogelijk is Inception na meerdere kijkbeurten geen 4 sterren meer waard, maar zo krijg je wel meer sterke films kapotgeargumenteerd.

Dank voor uw reactie!
(sds)




Inception (1)

Stefan reageerde op: Inception
(24/7/10 00:27)

Geweldig omschreven. Wat een mooi verhaal om deze film te omschrijven.



Predators

Unknown reageerde op: Predators
(23/7/10 14:51)

Als een filmfanaat van het verdraagzame type kan ik met vreugde mededelen dat deze film mij aangenaam heeft verrast. Waarom zeg ik dit? Wel, de predator-movies en hun vriendjes de alien-movies zijn over het algemeen enkel echt gekend bij het publiek dat wel af en toe graag SF-movies bekijkt. Deze film was echter net iets meer dan dat volgens mijn mening. De film bouwde net zo een spanning op als in de originele \'Predator\' en hoewel het verhaal niet echt diepgaand is, zoals dit normaal is bij dergelijke films, moet ik wel zeggen dat het beter was dan in zijn voorgangers. Je krijgt de personages beter te kennen, de actiescènes zijn uiteraard realistischer en zijn leuk om te zien, de climax is niet groots of verassend maar acceptabel voor een film uit dit genre(het genre waar ik wel graag naar verwijs als het Kill-slijm-bloed-genre), het acteerwerk is ook beter(niet dat het zo een prestatie is om in dergelijke film te spelen) en ja, het heeft misschien toch iets te veel willen lijken op de eerste \'Predator-movie\'. Maar mijn mening kort samengevat; het is een film die het kopen van een filmticket zeker waard is.



Agora (2)

Frank reageerde op: Agora
Hierbij toch nog een opmerking over de recensie van Agora. Hoewel ik het eens ben dat het geheel wat bombastisch is mag er wat mij betreft wel een sterretje bij voor het lef om grootste ideëen te durven aan te raken.

Juist door het bombast (de shots vanuit de ruimte waarbij het straatrumoer nog te horen is) kwam het geheel op mij over als een filmisch essay over universele sociale processen is waarbij geen enkele partij er ongeschonden vanaf komt; religie, politiek en ook de filosofie niet.

Wat dat betreft een treurig stemmende film die een paar dagen bleef hangen. Overigens ben ik ideenhistoricus dus enige beroepsdeformatie kan een rol gespeeld hebben:-)

Keep up the good work,

Frank



Das Weisse Band (6)

Gerard Muhlradt reageerde op: Das Weisse Band
(12/6/10 15:24)

Dat dit wel de mooiste film is die ik ooit gezien heb.
Het pakt je bij je strot en knijpt die half dicht en soms helemaal.
De film is zwart wit maar de personages niet.
Erger nog; ze zijn als wij, inderdaad we komen in deze film onszelf tegen.



The Ghost Writer

krd> reageerde op: The Ghost Writer
(11/6/10 10:38)

Veel te postief verslag van deze film....
Er mag gerust gezegd worden dat deze film aan geen enkele van de verwachtingen voldaan heeft. De rake dialogen waarover gesproken wordt, zijn van een zo'n bedroevend niveau (dat ik het gevoel krijg dat er 1ejaars studenten dialoogschrijven aan te pas zijn gekomen) en voegen in veel gevallen niets toe aan plot of karaktervorming. Er zijn ontzettend veel onnodige scene's en shots gebruikt in de film. Ronduit irritant te noemen omdat de film ook nog eens ruim 2 uur duurt en er in het verhaal ook al weinig vaart lijkt te komen. Het aller ergste aan de film is het feit dat deze bij vlagen zo voorspelbaar is als het weer op antarctica. En voor de duidelijkheid de GPS scene vond ik bedroevend, kom op zeg. Er mag wat mij betreft wel wat duidleijk gezegd worden dat Polanski zijn "tough" ietwat kwijt is en vooral veel bezig is geweest met het ontwijken van zijn arrestatie..of het tumult daar rondom.



Kick-Ass (2)

Matthias Van Hijfte reageerde op: Kick-Ass
(2/6/10 18:05)

Dat er te weinig samenhang zit in de boodschap die deze film wil brengen daar sluit ik me helemaal bij aan. Doch vind ik de kwaliteit van de film veel beter dan hier omschreven wordt. Er is een mix van pittige dialogen en het camerawerk geeft (eindelijk na 'the dark night') in deze superheldenfilm nog eens een stijl weer. Die stijl nijgt inderdaad naar de Kill Bill films van Tarintino doch kan u me zeggen wanneer geweld zo esthetisch in beeld wordt gebracht er niet wordt gerefereert naar deze films ?
Het verhaal is totaal niet arrogant in zijn opzet maar neemt zichzelf niet serieus. Waarom dan wel ? Omdat het nu juist de onverschilligheid van de jeugd weergeeft maar dat had u niet zo begrepen. Het is die wonderbaarlijke naïviteit die de film zo mooi maakt en doet groeien, daarom ook de absurde karakters van de personages (Hitgirl). Daarnaast is de film hilarisch om te kijken en wordt elke rechtaardige filmliefhebber gek van de reload van Hitgirl. In deze film mag je eindelijk nog eens dromen. Mag je nog een slechterik spelen die amper deftig kan praten (zie zoon van de 'slechterik' in het verhaal). Geen memorabele momenten ? Ik dacht er toch enkele gezien te hebben. U denkt nu deze student is een popcornvreter die enkel naar brute actiefilms gaat kijken? Neen, zeer zeker niet. Een Das Weisse Band of Un Prophète of Hunger gooiden ook grote ogen bij mij. Voor mij is de sfeer die de regisseur oproept erg belangrijk en die is hier volgens mijn mening wel aanwezig, u hebt die jammergenoeg niet gevoeld maar mocht u de film van iets dichter bekijken en u meer kunnen inleven in het gedurfde staaltje cinema zou u toch misschien een meer genuanceerde kijk kunen naar voren brengen. Maar ja, met geen mening te hebben komt ook geen verantwoordelijkheid ;), dat kan ik u geenszins kwalijk nemen.
Hoogachtend,
Matthias



Agora (1)

dobson Annemie reageerde op: Agora
(29/5/10 11:09)

zeer actuele prent gezien de opkomst van de islam en de dreiging van de sharia die ons zeker boven ons hoofd hangt, superbe vertolkingen , mooie decors en muzikaal zekers ok, dus ik was in de ban van deze parel die inderdaad niet voor ja met de pet is gemaakt.



Robin Hood

Marc luycx reageerde op: Robin Hood
(21/5/10 16:32)

Dat ik grotendeels akkoord ben met uw kritiek,het verhaal is slecht verteld en volledig ondergeschikt aan de actiescenes die oorverdovend grof en luid over je heen worden gestort.Wen vrij goede filmmuziek.Film om onmiddellijk te vergeten,een miskleun.



Alice in Wonderland (3)

john reageerde op: Alice in Wonderland
(20/5/10 07:52)

Totaal niet mee eens er zat geen ziel in de film



Kick-Ass (1)

Peter Van Hout reageerde op: Kick-Ass
(15/5/10 02:20)

Ik heb zojuist de film gezien met mijn jongere broer en ben toch van mening dat jullie iets te streng waren in jullie oordeel. Om eerlijk te zijn vind ik nu ook niet dat deze in de top 250 moet staan van imdb.com, maar kick-ass gelijkstellen met 0 sterren...?
In mijn ogen is deze film méér dan een simpele parodie (zoals jullie het verwoorden op het einde van jullie review): het is, volgens mij, (a)enerzijds ook een hommage aan het Amerikaanse comic-book genre en (b) anderzijds zelfs een fundamentele kritiek op onze onweerstaanbare dorst naar sensatie en geweld.
Ik denk dit om volgende redenen:

(a) Doorheen de film wordt er voortdurend verwezen naar comic-books, hiervoor zijn batman (de 'redmist'versie van de batmobiel, het pak van big daddy, de verwijzing naar het batsignaal,...), en sin city (het wraakmotief, bepaalde scenes in stripverhaalstijl...) de beste voorbeelden van. Volgens mij is het zelfs een hommage aan 'de held' in het algemeen, een soort eerbetoon aan de mens met ballen aan zijn/haar lijf. Hierbij moet er o.m. gedacht worden aan de referenties naar The Bride van Kill Bill (slotscene), Tony Montana uit Scarface (say hello to my little friend; en enkele decors) en Deniro uit Taxidriver (kickass die uitpakt tegen zijn spiegel). Uiteraard spelen vele scenes zich ook gewoonweg af in een comicbook-winkel.

(b) Dit wordt wel heel duidelijk naar voren gebracht vind ik: het bloed spat gewoonweg van de film af! Absoluut geen kinderfilm dus… of misschien toch wel? De jeugd van vandaag is immers meer gewoon door de media, die via de moderne technologie steeds dichter bij de burger staat. Zo komen we via internet (youtube!!), 'breaking news', Ipod, gsm, videogames,... steeds op jongere leeftijd en op meer gemakkelijke wijze met geweld/seks in contact. En dan wordt er nog gezwegen over het taalgebruik. Zo is HitGirl haar woordenschat wel wat ‘pittig’ voor een 11jarige eh? Het belangrijkste blijft echter dat we(of toch velen)niet kunnen ontkennen dat de mens de dag van vandaag uitermate sensatiegeil is. In de scene waarin onze groene held aan het vechten is met de 3 belagers komt dit het beste naar voren: interesse door anderen kwam er pas toen de eerste getuige tegen de mensen in de resto zegt dat men zeker moet komen kijken omdat het er “heftig” aan toegaat. In eerste instantie hadden die mensen zelfs geen zin om te gaan kijken. Deze mensen veranderen dan in getuigen, maar NIEMAND helpt of heeft zelfs de ballen (of de goesting) om de politie te bellen. Maar er opnames van maken en als aasgieren gadeslaan, dat wel. In heel de film wordt het duidelijk dat getuigen (in vele gevallen ‘wijzelf’) niks durven doen, zoals in het begin van de film toen de twee vrienden berooft worden en wanneer de grote badguy van de film de wannabe kickass molesteert. Die 3 superhelden stellen dan de burger voor die het zwaar gehad heeft met die passieve houding en willen via actie gerechtigheid bekomen.

Een sterke kritiek (dus niet louter een simpele en komische parodie) plus een hommage, gekoppeld aan (zwarte) humor en actie, maken dat deze film zeker en vast meer waard is dan een 0. Ik geef deze film dan ook MINSTENS 2 sterren, hoewel ik er een beter gevoel bij zou hebben als deze er zelfs 3 krijgt.




Soul Kitchen

Pieter reageerde op: Soul Kitchen
(14/5/10 00:32)

Ik denk niet dat de film als bedoeling heeft geloofwaardig over te komen, voor mij was dit hilariteit vanaf het begin tot het einde, met een perfecte climax naar het einde toe. Bravo voor zowel de cast als de regie, lang geleden dat ik nog zo hard gelachen heb in de bioscoop.



Wit!

gertjan
wit is veel beter... merci en stel maar sebiet als standaard in



Archief

Thomas D'huys
Al enkele jaren gebruik ik met veel plezier jullie site.
Een feature die ik mis op jullie site is het kunnen bekijken van een lijst van alle recensies en dit geordend op beoordeling. Moesten jullie dit kunnen toevoegen zou het de KUT-site een enorme meerwaarde geven.

Keep up the good work!

Mvg
Thomas D'huys

K.U.T zegt: Deze mogelijkheid is zeker aanwezig! Kies 'archief' in het menu aan uw linkerkant en selecteer de functie 'volgens sterren'. U krijgt dan een lijst van alle films met hetzelfde aantal sterren.
Groeten

KUTsite




Alice in Wonderland (2)

thomas reageerde op: Alice in Wonderland
(25/4/10 12:08)

lollig om te zien hoe ik het oneens ben met elk genoemd punt in de review :D



Avatar (4)

joris torfs reageerde op: Avatar
(21/4/10 20:30)

Ik snap niet dat zoveel mensen avatar een goede film vonden, het visueel was wel mooi maar ik had er meer van verwacht, het verhaal is een verkrachte versie van Pocahontas en Dancing with wolves.



Dossier K.

Hanne Lemahieu reageerde op: De Zaak Alzheimer
(18/4/10 20:52)

Stereotype of niet, Ik vind Vincke bijzonder aantrekkelijk en zijn vriendschap met Verstuyft is zo warm dat het me soms kippevel bezorgd! Ik vind het echt jammer dat die viendschap niet met een tikkeltje drama wat meer in de verf gezet wordt in de film en de boeken.



volgende

Reageer!


    Wie bent u?
    Email
    Wil u reageren op een bepaald artikel, copy/paste de url..
    Wat wou u ons vertellen?
    Tegen spambots, typt u even KUT in?